متجمع کشت و صنعت بیدمشک بخش مود
متجمع کشت و صنعت بیدمشک بخش مود

متجمع کشت و صنعت بیدمشک بخش مود

«مجتمع کشت و صنعت بیدمشک»، حاصل عاشقانه‌های سیروس مشار (ایرانی مقیم سوئیس) بوده که از دل روستای «نوزاد» درمیان بلند شده و بنا به شرایط استان، در روستای مختاران سربیشه سرمایه‌گذاری می‌کند تا شعار وطن‌پرستی‌اش را به اثبات برساند.

به گزارش ۷۲۴پرس؛ اقتصاد مقاومتی از جمله مقوله‌هایی بوده که نه در یک واژه دیده می‌شود و نه می‌توان آن را در یک جمله آن را تعریف کرد؛ بلکه دنیایی از تفسیر است که امروز توسط جوانان و نوجوانان معنا می‌شود.

جوانان، نوجوانان و حتی افراد میانسال در خراسان جنوبی برای لبیک گفتن به فرامین رهبری سر از پا نمی‌شناسند و حتی در سخت‌ترین شرایط، گام‌هایی بزرگ برمی‌دارند تا فرمان رهبرشان بر زمین نماند.

حکایت‌ها و روایت‌های زیادی می‌توان از غیور مردان کویر پیرامون دلاوری‌هایشان در جنگ اقتصادی دشمن ذکر کرد؛ اما طعم شیرین برخی از قصه‌ها ما را به گفتن و خواندن وادار می‌کند.

حکایت «مجتمع کشت و صنعت بیدمشک» هم جایی شیرین می‌شود که سیروس مشار (ایرانی مقیم سوئیس)، سرمایه‌گذار طرح، از دل روستای «نوزاد» درمیان بلند شده و بنا به شرایط استان، در روستای مختاران سربیشه سرمایه‌گذاری می‌کند تا شعار وطن‌پرستی‌اش را به اثبات برساند.

بنابراین، از سال ۷۲ ایده احداث مجتمع کشت و صنعت بیدمشک را بر روی کاغذ می‌آورد و به دنبال رایزنی‌های انجام شده طی سال ۸۰، فعالیت مجتمع را کلید می‌زند.

حالا این مجتمع که نمونه‌ای منحصربه‌فرد و موفق در سطح کشوری است در زمینه‌های کشت سبزی، صیفی‌جات، علوفه، پرورش گاو، مرغ و ماهی خوش درخشیده و روزبه‌روز پله‌های ترقی را طی می‌کند.

صبح یک روز زمستانی مهمان مدیر مجتمع کشت و صنعت بیدمشک می‌شویم تا از پیشرفت‌های مجتمع و اهداف سرمایه‌گذار این طرح بشنویم.

مطالب مرتبط  دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان

احداث ۱۰ واحد کشت و صنعت در مجتمع

به گزارش ۷۲۴پرس، مدیر مجتمع کشت و صنعت بیدمشک در جریان حضور تور رسانه‌ای در سربیشه در جمع خبرنگاران با اشاره به سرمایه‌گذاری دکتر مشار، سرمایه‌گذار ایرانی مقیم در سوئیس، بیان کرد: «با تلاش‌های انجام شده، این مجموعه پرورش‌دهنده برتر مرغ تخم‌گذار بوده و در سطح ملی حرف‌هایی برای گفتن دارد».

سروری با بیان اینکه مجتمع کشت و صنعت بیدمشک شامل ۱۰ واحد است، ادامه داد: «گلخانه ۱۰ هکتاری یکی از این واحدها بوده که سال ۹۸ در راستای طرح نهضت گلخانه‌ای در شهرستان احداث شده است».

وی بیان کرد: «برای ایجاد گلخانه حدود ۱۸۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ۷۲ میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات بوده و هنوز به طور رسمی افتتاح نشده است».

سروری ادامه داد: «سبزی و گوجه‌فرنگی از جمله تولیدات گلخانه بوده که گوجه علاوه بر استان، در تهران هم به فروش می‌رسد و مازاد آن به دبی و روسیه صادر می‌شود».

مدیر مجتمع کشت و صنعت بیدمشک با بیان اینکه واحد گلخانه در ۳ فاز پیش‌بینی شده است، افزود: «در فاز یک ۱۲۰۰ تن گوجه طی هشت ماه تولید می‌شود».

کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در گلخانه

سروری با بیان اینکه مجتمع کشت و صنعت بیدمشک به‌غیراز واحد گلخانه که در حال راه‌اندازی است، توانسته برای ۱۸۶ نفر اشتغال ایجاد کند، افزود: «با راه‌اندازی کامل واحد گلخانه‌ای برای ۲۰۰ نفر دیگر هم اشتغال ایجاد خواهد شد».

وی با بیان اینکه باتوجه‌به طراحی سیستم آبیاری خاص گلخانه، شاهد صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در مصرف آب هستیم، گفت: «با استفاده از این روش خاص، یک هکتار را با هفت دهم لیتر آبیاری می‌کنیم که در شرایط کم‌آبی فعلی بسیار حائز توجه است».

مطالب مرتبط  برگزاری جلسه شورای مسکن شهرستان در بخشداری مود

سروری، گاوداری را یکی دیگر از واحدهای این مجتمع دانست و اظهار کرد: «این واحد ۲ هزار رأس گاو داشته و به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد گاوداری شیری استان شناخته شده و به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا مجهز است».

وی ظرفیت تولید گاوداری را ۳۰ تن در روز عنوان کرد و افزود: «بیشتر تولیدات این واحد به سیستان و بلوچستان و هرمزگان صادر می‌شود و ۳ تن آن هم فراوری می‌شود».

تولید روزانه ۱۴ تن تخم‌مرغ

مدیر مجتمع کشت و صنعت بیدمشک از فعالیت یک واحد مرغ تخم‌گذار با تولید روزانه ۱۴ تن در این مجموعه خبر داد و به خبرنگار ۷۲۴پرس گفت: «فعالیت این واحد هم با ظرفیت ۳۵۰ هزار مرغ تخم‌گذار از سال ۸۲ شروع شده و برند تخم‌مرغ تولیدی «بیدمشک» است».

وی با اشاره به واحد پرورش مرغ گوشتی با ۴۵ هزار قطعه و تولید سالانه ۲۰۰ تن گوشت مرغ اشاره کرد و افزود: «واحد پرورش گوسفند با ۲ هزار رأس ظرفیت هم از دیگر واحدهای فعال مجموعه بوده که در تأمین زنجیره گوشت قرمز استان نقش بسزایی دارد».

سروری سطح زیر کشت باغات مجتمع کشت و صنعت بیدمشک را ۶۵ هکتار در قالب باغات پسته، زرشک و… دانست و افزود: «تولید محصولات کشاورزی مثل گندم، جو، کلزا و ذرت علوفه‌ای هم به‌عنوان یکی دیگر از واحدهای فعال این مجتمع است».

تسهیلات ارزان‌قیمت تخصیص یابد

وی بیان کرد: «واحد پرورش ماهی با ۴ نژاد از دیگر حوزه‌های فعالیتی مجتمع بوده که تلاش می‌کنیم با پرورش ماهی تیلاپیلا، ۲۰۰ تن تولید گوشت سفید را به مجموعه اضافه کنیم».

مدیر مجتمع کشت و صنعت بیدمشک خواستار تخصیص منابع ارزان‌قیمت برای ایجاد اشتغال بیشتر با راه‌اندازی فازهای بعدی مجتمع شد و گفت: «در همین شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌هایی که وجود دارد، هم می‌توان کار کرد؛ ولی باید پشتکار و حمایت‌ها وجود داشته باشد».

برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: 0 میانگین: 0]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳در شهر مود

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضایی امام جمعه محترم شهر …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها