برک بافی شهر مود
برک بافی شهر مود

آرزوی جهانی شدن برک باف مودی

برک‌بافی، قالی‌بافی و دیگر هنرهای دست از میراث‌های خراسان جنوبی بوده که طی چند سال گذشته در معرض فراموشی قرار گرفته بود.

به گزارش ۷۲۴پرس؛ قصه احیای هنرهای فراموش‌شده در نقاطی مانند مود از جایی آغاز می‌شود که بانوانی مانند «مرضیه شهابادی» قدم در عرصه برک‌بافی می‌گذارند تا آوازه دیرینه مود در تولید صنایع‌دستی فراموش نشود.

از این رو با بهره‌گیری از آموزش‌های لازم و دریافت تسهیلاتی ناچیز از ارگان‌های متولی قدم در این راه می‌گذارد و از خود بانویی توانمند و سرشناس در مود می‌سازد.

در حال حاضر نه تنها خودش، بلکه پسر ۱۰ ساله و دختر ۷ ساله‌اش هم در این مسیر گام برداشته‌اند تا هنر مادرشان را به عنوان میراثی گران‌بها به ارث بگیرند.

باز هم پای علاقه در میان است

مرضیه شهابادی در جریان حضور تور رسانه در مود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال ۹۸ اولین خانه «برک» در شهر مود راه‌اندازی شد و در اولین دوره آموزشی برک‌بافی شرکت کرده است، افزود: «اولین کارگاه را بعد از چهار ماه آموزش، با یک دار بافت حوله آغاز کردم».

وی با اشاره به علاقه‌اش به کرک و وسایل و لباس‌های سنتی، بیان کرد: «با توجه به انگیزه‌ام، کارگاه دوم برک‌بافی را راه‌اندازی کردم که در گام اولیه سختی‌های زیادی داشت، اما با پشتکار و علاقه، دشواری‌های پیش‌رو را کنار گذاشته و به قله موفقیت رسیدم».

مرضیه شهابادی در حال برک بافی۱

وی با اشاره به خواص پارچه کرک، بیان کرد: «این پارچه‌ها خودرنگ بوده و گرمای شفابخشی دارند که برای دردهای مفاصل و سینوزیت عالی است».

شهابادی با بیان اینکه باتوجه‌به رنگ کرک دام‌ها، پارچه‌های تولیدی ما در رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه‌وسفید است، افزود: «طی سال ۹۹، «گله‌چینی» را آغاز کرده و در تابستان همان سال با شرکت در دوره‌های آموزشی در تهران، تولید پارچه‌های نوین و امروزی را شروع کردم».

مطالب مرتبط  برگزاری جلسه شورای مسکن شهرستان در بخشداری مود

آموزش ۶۰ نیرو

این بانوی موفق از آموزش به نسل جوان خبر داد و افزود: «تاکنون به حدود ۶۰ نفر در سنین ۱۸ تا ۳۰ سال آموزش‌های برک‌بافی را ارائه کرده‌ام که در رونق این رشته نقش بسزایی داشت».

وی با اشاره به ثبت ملی هنر برک بافی مود بیان کرد: «در حال حاضر ۱۰ کارگاه برک‌بافی در مود و ۳۰ کارگاه هم در روستاها و توابع مود فعال هستند».

به گزارش ۷۲۴پرس، شهابادی با اشاره به صادرات کرک خام دام و هزینه‌های گران این محصول در سربیشه، گفت: «با همکاری ستاد فرمان امام (ره)، تولید پارچه‌ها و البسه کرک شتر، فراوری شیر شتر و تهیه لوازم آرایشی از شیر شتر را انجام می‌دهیم».

مرضیه شهابادی-هنرمند برک بافی شهر مود

وی با بیان اینکه قبل از ایام کرونا و در دوره حضور توریست‌های خارجی در مود، تولیدات ما به فرانسه، آلمان و ایتالیا صادر می‌شد، گفت: «در حال حاضر دستگاه‌هایی مانند صنایع‌دستی، جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در امر بازاریابی به تولیدکنندگان این هنر کمک می‌کنند».

وی بیان کرد: «باتوجه‌به گران‌بودن پارچه‌های کرک، تولیدات خود را به ابعاد کوچک مانند هدبند، پهلوبند و پاتابه «پا پیچ» سوق داده‌ایم تا تمام اقشار توانایی خرید و بهره‌مندی از خواص این پارچه‌ها را داشته باشند».

برک مود نیازمند برندسازی

شهابادی در مصاحبه با خبرنگار ۷۲۴پرس، با بیان اینکه در سال جاری هیچ تور گردشگری از این تولیدات بازدید نداشته‌اند، اظهار کرد: «در امر صادرات باید روی برندسازی تولیدات کار شود و بر روی برند «جِلَک» کار می‌کنیم».

مرضیه شهابادی در حال برک بافی۲

وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان هنر برک‌بافی بیان کرد: «باتوجه‌به هزینه‌های بالای بیمه تأمین اجتماعی، خواستار حمایت مسئولان در پرداخت بخشی از هزینه بیمه هستیم».

مطالب مرتبط  دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان

این بانوی توانمند با بیان اینکه جوانان برای اشتغال تنها به دنبال پشت‌میزنشینی نباشند، گفت: «در حال حاضر متوسط درآمد هر نفر در هنر برک‌بافی در هشت ساعت کاری، ماهانه پنج میلیون تومان است».

آرزوی بانوی برک‌باف مودی

وی با اشاره به حمایت‌های خانواده از این هنر، بیان کرد: «پشت سر هر زن موفقی مردی است که او را به بلندی می‌دهد و این موفقیت را مدیون پدر و همسرم هستم».

شهابادی با بیان اینکه پسر ۱۰ ساله‌ام از برک‌بافان خردسال مود بوده و دختر ۷ ساله‌ام هم در این هنر فعالیت می‌کند، گفت: «جهانی‌شدن برک مود از آرزوهای من بوده و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم».

وی خواستار حمایت مسئولان در راستای توسعه کارگاه‌های برک‌بافی‌اش شد و افزود: «باتوجه‌به کوچک بودن مکان، نمی‌توانم به افراد زیادی آموزش دهم».

برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: 0 میانگین: 0]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳در شهر مود

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضایی امام جمعه محترم شهر …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها