۸۷۷ اثر تاریخی خراسان جنوبی نیازمند مرمت و حفاظت است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ۸۷۷ اثر تاریخی استان نیازمند مرمت و حفاظت است و برای این اقدام با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

او از ثبت ملی سه گنجینه زنده بشری در استان خبرداد و افزود: اساتید چاقوسازی در آبیز زیرکوه، دوتار در فردوس و طراحی فرش در شهر مود از جمله گنجینه زنده بشری استان هستند که تاکنون ثبت ملی شده‌اند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی روز شنبه ۶ خردادماه ۱۴۰۲ در نشست انجمن میراث فرهنگی خراسان جنوبی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی اظهار کرد: اعتبارات تخصیصی برای مرمت و حفاظت آثار تاریخی بسیار پایین است و درخواست از فرمانداران این است که اعتبارات حوزه میراث را ویژه ببینند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به شناسایی ۳۲۱۸ اثر تاریخی و طبیعی در خراسان جنوبی، گفت: از این تعداد ۱۰۱۴ اثر ثبت ملی شده و ۲۲۰۴ اثر شناسایی شده هم فاقد ثبت ملی است.

شاه‌وردی عنوان کرد: از مجموع ۱۰۱۴ اثر ثبت ملی استان،۹۳ اثر تپه و محوطه، ۷۰۴ بنا، ۸۰ اثر طبیعی و ۱۱۷ اثر ناملموس است.

او با بیان اینکه سال گذشته ۲۶ پژوهش و مطالعات در حوزه میراث‌فرهنگی استان انجام شده است، بیان کرد: سال گذشته ۷۱ اثر تاریخی استان حفاظت و احیا شده که از این تعداد ۷۰ اثر مرمت و یک اثر احیا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین سال گذشته مطالعات تاریخی شهرستان خوسف و نهبندان انجام شده است.

شاه‌وردی با اشاره به وجود ۱۸ موزه در خراسان جنوبی گفت: ۵۵۰۰ اقلام موجود در مخازن موزه‌های استان است که ۲۰۰ مورد در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

مطالب مرتبط  دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان

او خاطرنشان کرد: سه اثر میراث‌فرهنگی استان ازجمله باغ اکبریه، بیابان لوت و قنات بلده فردوس ثبت جهانی شده است، همچنین ژئو پارک طبس و روستای جهانی خراشاد هم در حوزه صنایع‌دستی ثبت ملی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت ادامه داد: پرونده‌های آسبادها و کاروانسراهای استان هم آماده و در پیگیری برای ثبت جهانی است.

شاه‌وردی بابیان اینکه نهبندان خاستگاه آسبادها در سطح کشور است و در خراسان جنوبی ۱۷۴ آسباد داریم، گفت: گرم‌ترین نقطه بیابان لوت در منطقه ریگ یلان دهسلم مشخص شده است.

شاه‌وردی با اشاره به تخصیص اعتبارات ملی و استانی خراسان جنوبی در سال جاری هم گفت: در سال مالی جاری ۸میلیارد و ۵۶۱ میلیون تومان اعتبار استانی به حوزه میراث‌فرهنگی اختصاص یافته است.

او افزود: همچنین در سال مالی جاری ۱۸میلیارد و ۸۴۱ میلیون تومان اعتبار ملی به حوزه میراث‌فرهنگی اختصاص یافته که از این مقدار ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل سفر نخست رئیس‌جمهوری بوده و ۴میلیارد و ۳۴۱ میلیون تومان هم برای ساخت موزه بزرگ استان تخصیص یافته است.

برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: 0 میانگین: 0]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳در شهر مود

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضایی امام جمعه محترم شهر …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها