پارچه “برک” شهر مود باید ثبت ملی شود

پارچه “برک” شهر مود باید ثبت ملی شود/این پارچه به دست زنان سرپرست خانوار تهیه می شود

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها، گفت: پارچه “برک” در شهر مود شهرستان سربیشه که از کرک و موی بز تهیه می شود باید به ثبت ملی برسد چرا که این سنت دیرینه مردم این منطقه است و ممکن است کم کم به دست فراموشی سپرده شود.

حسین فنودی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: پارچه “برک” که در دنیا نمونه است، در شهر مود سربیشه از کرک و موی بز تهیه می شود که در هیچ کجای کشور نمونه این پارچه را نمی توان یافت.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: اگر از این هنر پارچه بافی حمایت نشود به زودی از رونق خواهد افتاد. این نخ از کرک بزی تهیه می شود که تنها در شهرستان سربیشه پرورش می یابد. زنان شهر مود که بیشترشان سرپرست خانوار هستند در خانه نساجی سنتی این شهر بعد از جدا سازی کرک بز از مو، آن را به نخ و بعد به پارچه “برک” تبدیل می کنند.

فنودی بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی مردم منطقه و کمبود نهاده‌های دامی که کاهش یافته است. همین روزها است دام هایی که از کرک‌شان پارچه برک تهیه می شود نیز به فروش برسند و این سنت دیرینه به دست فراموشی سپرده شود.

وی با بیان اینکه این پارچه به کشور افغانستان صادر و متری ۲ میلیون تومان به فروش می رسد، گفت: از این پارچه برای دوخت کت، جلیقه، دست کش و چادر شب به کار برده می شود.

مطالب مرتبط  آیین کلنگ زنی دارالشفاء پیوند خاوران در روستای مختاران

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها افزود: پارچه “برک” باید به ثبت جهانی برسد و تاکنون در این باره به وزیر میراث فرهنگی هم مکاتبه کرده ام. در دولت های قبل هم قرار بود این پارچه ثبت شود که متاسفانه نشد.

فنودی بیان کرد: در شرق کشور هم دام و هم نخ مورد نیاز این پارچه تهیه می شود و تنها نیاز به حمایت از سوی مسئولان دارد و حتی در بحث گردشگری هم می تواند رونق خوبی برای شهر مود داشته باشد.

برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: ۰ میانگین: ۰]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

بهره‌برداری از گلخانه سه هکتاری مجتمع کشت و صنعت بیدمشک بخش مود

بهره‌برداری از گلخانه سه هکتاری مجتمع کشت و صنعت بیدمشک بخش مود با حضور استاندار …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها