شعار محوری اربعین سال 1402 و توصیه ها

شعار محوری اربعین سال 1402

سفر اربعین حسینی در نگاه مقام معظم رهبری

این مراسم[راهپیمایی اربعین] را هر چه میتوانید و هر چه میتوانیم، باید پُربارتر و معنوی‌تر کنیم؛ معنا و مضمون این مراسم را باید روزبه‌روز بیشتر کنیم؛ اهل فکر، اهل فرهنگ، اهل اقدام فرهنگی و فکری، برای این حرکت عظیم بنشینند برنامه‌ریزی کنند. امروز هدف هر مسلمان باید ایجاد تمدّن اسلامی نوین باشد؛ ما امروز این را میخواهیم . ملّتهای اسلامی ظرفیّتهای عظیمی دارند که اگر از این ظرفیّتها استفاده شود، امّت اسلامی به اوج عزّت خواهد رسید؛ ما باید به این بیندیشیم، به این فکر کنیم.

 بیانات در دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی در تاریخ27/06/1398

توصیه های مهم اربعین حسینی (ع)

* حرکت خود را طوري برنامه ریزي کنید که در زمان هایی که مسیر خلوت تر است از جمله در شب و خنکی هوا حرکت کنید. و توصیه می گردد زائرین عزیز در طول سفر ارتباط  با همراهان خود را حفظ نمایید.

*کلیه مقررات خروج از کشور ناظر بر ایام اربعین نیز خواهد بود. بنابراین افراد ممنوع ‏الخروج، زندانیان و محکومین، اجازه خروج از کشور را نداشته و خروج سربازان و مشمولین وظیفه، کارکنان دستگاه‏‌های خاص، دانش آموزان، طلاب و دانشجویان… تابع بخشنامه های ابلاغی در این ایام و طی مراحل اداری خود می باشد.  

* از  داشتن اصل مدارک غیرضروری اعم از شناسنامه، کارت ملی، کارت‏های اداری،  پایان خدمت، گواهینامه رانندگی و … خودداری کنید. قابل ذکر است این‏گونه مدارک در داخل کشور عراق کاربردی ندارند و یک نسخه تصویر از گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی خود را در مکانی مجزا از گذرنامه همراه داشته باشید .

* زائرین نسبت به همراه داشتن گذرنامه ، کارت شناسایی قابل دریافت ازسامانه سماح  و در اعزامهای هوایی همراه داشتن بلیط پرواز و حضور در فرودگاه پروازی حداقل 4 ساعت قبل از  پرواز توجه داشته باشند و داشتن کیسه مخصوص گردن آویز که در زیر لباس ها قرار می‌گیرد و نگهداری گذرنامه و پول و اشیاء مهم در آن و مراقبت از آنها، چرا که در عراق سارقان در کمین افراد بی‌دقت هستند.

* سعی کنید حتما دینار عراق را  از بانکهای منتخب یا صرافی های مجاز تهیه نمایید تا در مواقع مورد نیاز از آن استفاده کنید. طبق اخبار واصله هر 1000 دینار عراقی حدود 35هزارتومان بوده و هزیته های تردد در داخل کشورعراق بسته به نوع وسیله نقیله متفاوت بوده و در مجموع بین 2 شهر زیارتی، حدود 10 هزار دینار و از شهرهای زیارتی عراق تا مرز حدود 20 هزار دینار می باشد.

* حضور جمعیت پرشمار از جمهوری اسلامی ایران و عراق و سایر کشورها در عراق نیازمند همکاری همه زائران می‌باشد. خواهشمند است با توجه به شرایط سخت و مشکل اسکان، حضور و توقف خود در این مراسم به ویژه اقامت در منازل مردم شریف عراق را به حداقل کاهش و سریع‌تر به کشور مراجعه نمایید. توصیه مراجع عظام نیز این است که زیارت قبل و بعد از ایام اربعین همانند روز اربعین ان‌شاالله پاداش خواهد داشت.

* در طول ایام سفر، احتمالا یکی دو بار استحمام مورد نیاز باشد لذا توصیه میشود حداقل دو دست لباس زیر به همراه داشته باشید. غیر از این، مواد شوینده برای استحمام و شست و شوی لباس هم همراه خود ببرید.

* براي انجام تمامی امور خود وسایل شخصی لازم را به همراه داشته باشید.

* بهترین مسیر انتخابی زائرین محترم جهت برنامه پیاده روی از نجف به کربلا مسیر نجف حیدریه کربلا می باشد.مسیریادشده کوتاه ترین،پرترددترین، امن ترین و مشهورترین مسیر دسترسی نجف به کربلا ومحور اصلی پیاده رویزائرین اربعین می باشد و امتداد آن از سمت جنوب به شمال می باشد. این جاده به صورت دومسیر رفت و برگشتبزرگراهی و یک مسیر پیاده روی بوده که به مسیر یا حسین مشهور است و طول آن برابر 82 کیلومتر می باشد که ازابتدای آن در هر 50 متر یک ستون یا عمود در وسط جاده نصب شده است تا به عنوان نشانه ای برای مردم و زایرینپیاده باشد. این ستون ها از عدد 1 تا 1452 از خروجی شهر نجف شماره گذاری شده اند ( البته از میدان ثوره العشرینشهر نجف تا خروجی شهرنیز 182 ستون  شماره گذاری شده که پس از پایان آنها ستون های اصلی آغاز می گردد ).درسمت راست این جاده تعداد زیادی حسینیه (موکب ثابت)وجود دارد و در ایام اربعین ، نیمه شعبان و ..نیز تعداد زیادیچادر (موکب متغیر )  در این مسیر برپا می شود و از زایرین پذیرایی به عمل می آید. همچنین در این جاده چندین درمانگاه و پست درمانی جهت درمان زایرین برپا شده است. 

مطالب مرتبط  مقدسی فر سرپرست نمایندگی خدمات بهزیستی بخش مود شد

* گروه‌ها یا دوستانی که با هم در پیاده روی شرکت می‌کنند سعی کنند همیشه دو قرار با هم بگذارند، مثلا بگویند فلان ساعت پای فلان عمود باشید تا اگر کسی خودش را به قرار اول نرساند، بتواند در قرار دوم سایر اعضای گروه را پیدا کند.کسانی هم که می‌خواهند همدیگر را راحت‌تر پیدا کنند می‌توانند پشت کوله‌های خود جای علم تعبیه کنند و پرچم‌های مشترکی را بر سر چوب‌هایی یک متری نصب کنند یا کوله‌هایی همرنگ داشته باشند.

* مسیر نجف تاکربلا معمولا درسه روز طی می‌شود، هرچند کسانی که آمادگی بدنی بهتری دارند میتوانند درکمتراز این زمان نیز راه را بپیمایند. بهتراست قبل ازشروع پیاده روی،مسیر را به سه قسمت تقسیم کنید تا راحت‌تر بتوانید به مقصد برسید. 

* در هر مکانی خلق و خوهای مختلفی هست، در این سفر و مراسم پیاده روی هم مواظب افراد سودجویی که می‌خواهند از زائران اخاذی کنند باشید.

*زائرین در طول سفر هنگام بروز مشکلات و سختی ها با سعه صدر برخورد نمایند.

* با توجه به پياده روي در ايام اربعين، توصيه مي شود از مواكب مستقر در مسير تردد زائرين كه بيشتراز ساير اماكن تحت نظارت تيم هاي امنيتي ميباشد، برای استراحت استفاده گردد.

* در صورت وقوع انفجارهاي تروريستي از تجمع در محل حادثه اكیداً پرهيز نموده و سريعاً محل را تركنماييد .تجربه نشان داده انفجارهاي بعدي در پي انفجاراول رخ خواهد داد.

*با توجه به سوء استفاده سارقين حرفه اي از محل هاي پرازدحام همچون حرمها، سيطره ها، معابر پرتردد وبراي انجام سرقت با روش هايي مانند جيب بري با استفاده از تيغ، كف زني به بهانه تبديل دلاربه دینار و فروش البسه ، ایجاد درگیری صوری با هدف انجام سرقت و … به زائرين توصيه مي شودمراقبت لازم را نسبت به وجوه نقد ، تلفن همراه، مدارک و اشیاء قیمتی خود داشته باشند.

*ضمن توصیه به تشرف زائرین زن بهمراه محارم، تأكید مي شود از تردد انفرادي به بازار، معابرخلوت وخودداري و از سوار شدن به خودروهاي متفرقه و ناشناس پرهيز نمايند.

* در صورت مشاهده هرگونه حادثه اكیداً از درگيري، قرار گرفتن در محيط حادثه، تهيه عكس و فيلم برداريخودداري نمائيد.ضمناًعكسبرداري و فيلم برداري از اماكن ممنوعه (سيطره ها، پادگانها، ماشين ها و افرادنظامي و) جرم بوده و به شدت با آن برخورد  مي شود.

* در سفرهای انفرادی به همراه داشتن نقشه به زائرین کمک میکند تا از حداقل زمان، بیشترین بهره را ببرند.

مطالب مرتبط  دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان

*از بهمراه داشتن یا خرید هر گونه وسایل غیرمجاز و نظامی مانند شوکر،باطوم،جلیقه های مخصوص حمل سلاح و خشاب ،سلاح سرد و… خودداری شود.

* با توجه به این که موکب‌ها در مسیر حضور دارند و از زائران پذیرایی می‌کنند، در همراه داشتن خوراکی به حد لزوم کفایت کنید.

*در طول راه، به عنوان تنقلات، مقداری آجیل مثل نخود، کشمش، خرما، انجیر خشک، گردو، بادام پسته و فندق کم نمک و لیموترش بهمراه داشته باشید.  

*توصیه می شود بر روی جلد گذرنامه و وسایلی همانند کوله و کیف دستی، شماره تماس زائر و بستگان در ایران و عراق و همچنین بارکد دریافتی از سامانه سماح نیز  الصاق شود تا در صورت گم شدن، یابنده بتواند آن را به صاحبش برساند.      

    * از پذيرش امانت (هرگونه بسته، پاكت، پول و) از افراد ناشناس و حتي آشنايان براي حمل بهعراق و بالعكس خودداري نما ييد.همچنين از جابجايي بار افراد ناشناس در طول سفر بخصوص دركشور عراق خودداري فرمائيد.

* با توجه به وقوع حوادث رانندگی در زمان اربعین در سالهای گذشته  که ناشی از بی احتیاطی و یا خواب آلودگی رانندگان … بوده و منجر به فوت و مجروحیت تعدادی از هموطنان گردیده است زائرین نسبت به رانندگی رانندگان خودروها  بویژه در عراق که غالبا رانندگان فاقد گواهینامه یا آموزشهای لازم نیز میباشند هوشیار بوده و مراقبت لازم را در زمان سوار شدن داشته باشند.

* از آنجا که عراق یک کشور مستقل با فرهنگ و آداب خاص خوداست، لذا احترام به قوانین، سنت‌ها، آداب و رسوم محلی، به ویژه بسیار ضروری است.

*گاهی مشاهده می‌شود برخی گروه‌های انحرافی فعالیت‌های محدودی در مراسم اربعین دارند. لازم است از ورود به منازعات و مجادلات با این گروه‌ها اجتناب شود.

*تکریم میزبان عراقی و سایر خدمتگزاران زائران در مراسم اربعین از مرزها تا شهرها نشانه قدرشناسی و بیانگر فرهنگ و ادب ایرانی اسلامی است. تلاش شود با رفتار و گفتار مناسب و همکاری با آنان در ارائه خدمات، به ویژه نیروهای انتظامی، امنیتی و نظامی و موکبداران ارجمند، این مسئولیت اجتماعی به شایستگی انجام گردد.

*در صورت امکان زائران عزیز هدایایی هرچند کوچک و ارزان تهیه نمایند و به کودکان و نوجوانان و خادمان مواکب به ویژه از کشور میزبان تقدیم کنند.

*زائرین گرانقدر بعنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و سفیران انقلاب اسلامی در کشور عراق، الگوی زائرین و مردمان سایر کشورها شناخته می شوند لذا انتظار میرود در برخورد با دیگر زائرین، در رعایت شئونات و حجاب اسلامی بویژه بانوان کوشا باشند.

* به منظور افزودن بر شکوه این حضور زائران عزیز در مراسم اربعین توصیه می‌شود با تهیه پرچم‌های مناسب و مزین به شعار اربعین ۱۴۰۲ “حیاتنا الحسین” آن را روی کوله‌ها و کیف‌های خود نصب و یا حمل نمایند.

* بهتر است در مسیر با افراد هم گروه  به صورت دسته‌ی عزاداری نوحه‌هایی را زمزمه کنند. حتی اگر میسر باشد خواندن زیارت عاشورا و تهجد در مسیر بسیار خوب است.

* بسیار پیش می‌آید که زائران ایرانی به خاطر این که فکر می‌کنند عراقی‌ها زبان فارسی را متوجه نمی‌شوند، بحث‌هایی را درخصوص رژیم بعث و جنگ هشت ساله مطرح وآن را به عراقی‌ها نسبت می‌دهند. در حالی که اختلاط با مردم ایران و رفت و آمد زائران ایرانی در طـول سالیان اخیر باعث شده است اکثر مـردم عـراق زبان فارسی را خود بلد باشند و از این حرف‌ها آزرده شوند. هر چند ممکن است به خاطر مهمان‌نوازی و پذیرایی از زائران اباعبدالله(ع) به روی خود نیاورند. لذا؛ میبایست مراقب حرف‌ها و سخنان خود باشند و رعایت آداب اخلاقی اسلامی را در طول سفر بنمایند.ضمناً ورود به مسائل قومیتی و اختلافات عقیدتی ممکن است به ایجاد درگیری و سوءاستفاده دشمنان منجر شود.

مطالب مرتبط  شایعه تعطیلی نمایندگی بهزیستی مود صحت ندارد

* با توجه به وضعیت سیاسی و امنیتی کشور عراق، زائرین از هر گونه بحث و جدل سیاسی خودداری کنند و از رفت و آمد با افراد مشکوک و بخصوص جریان های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران اکیدا ًخودداری شود.

*زوار گرانقدر با حفظ حرمت حرمها،مساجد و اماکن مذهبی، همکاری با ماموران و عدم انجام امور هنجارشکن، رعایت قوانین و مقررات، پرهیز از اقامت طولانی در منازل و مواکب، دستگیری از سالمندان و ناتوانان، راهنمایی گمشدگان و احترام به همه زائران از هر کشور در نمایش وحدت ملی و همبستگی اسلامی  و حفظ شان نظام جمهوری اسلامی کوشا باشیم.

*زائرین در طول مسیربا نریختن زباله و تمیز نگه داشتن مسیر به خود و سایر زائرین احترام بگذارند و عدم استفاده از لیوان های یکبار مصرف توصیه می شود از لیوان استیل درب دار استفاده شود

* با توجه به اینکه در ایام اربعین سال جاري با گرمای شدید هوا نیز مواجه هستیم ، این موضوع مراقبتهاي بهداشتی خاص خود را میطلبد که زوار عزیز بدان توجه نمایند.

* از مواجه طولانی مدت با آفتاب خودداری کنید. بیشترین شدت آفتاب از 10 صبح تا 2بعد ازظهر است.

* همراه داشتن ماسک به تعداد کافی و الکل و مایع دستشویی برای شستشوی مرتب و مکرر دستها ضروری می باشد.

* هنگام راهپیمایی از هل دادن و وارد آوردن فشار به هم مسیران خود به ویژه افراد سالمند، کودکان و… خودداری کنید.

* بكوشيد در طول سفر پرخوري نكنيد. از ميوه و مركبات مصرف كنيد؛ اما در خوردن موز احتياط كنيد تادچار يبوست نشويد. همچنین استفاده از نوشيدني هاي گازدار درطول سفربه هيچ عنوان توصيهنمیشود. سعي كنيد ازآب يا دوغ كم نمك استفاده كنيد. و در طول پیاده روی مایعات کافی بنوشید.

* غذاي خود را از محل هاي که بیشترین رعایت اصول بهداشتی در آن وجود دارد تهیه کنید.

* در صورت مشاهده علایم بیماری و سرماخوردگی به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه گردد .

* قرص سرماخوردگی، داروهای مربوط به درد عضلانی مثل پیروکسیکام، داروهای استروئیدی که معمولا برای درمان عرق سوز شدن پوست به کار می‌رود و به پودر بچه معروف است و کپسول‌های چرک خشک کن معمولی هم با خود ببرید تا اگر نیاز شد از آن استفاده کنید. هر چند در مسیر مراکزی به عنوان درمانگاه‌های سیار وجود دارد.

* بعضی برای پیاده روی کفش‌های کتانی یا حتی پوتین به پا می‌کنند، در صورتیکه این کفش ها باعـث ایجـاد درد و  تاول پا می‌شود. بهترین کفش برای پیاده روی‌های طـولانی دمپایی است. سعی کنید یک دمپایی یا سندل مناسب با پاهای خود را برای پیاده روی مهیا کنید. استفاده از از کفش راحت و مخصوص پیاده روی،پوشیدن دو عدد جوراب یا جوراب حوله ای، شستشوی منظم پاها و استراحت در فواصل زمانی منظم، به پیشگیری از تاول پا کمک مینماید. 

* بهتر است افراد آسیب پذیر مانند سالمندان، زنان و افراد معلول از حضور در مراسم اربعین اجتناب کنند و در صورت ضرورت با یک همراه در این مراسم شرکت کنند

* لیست وسایل ضروری همراه: داروهای بیماری های زمینه ای برای 10 روز، چسب زخم، پودر ORS ، نمک، آلوخشک و انجیرخشک(برای پیشگیری از یبوست)، قاشق و لیوان، دمپایی، صابون، چراغ قوه

برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: 0 میانگین: 0]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳در شهر مود

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضایی امام جمعه محترم شهر …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها