مفاخر شهر مود
مفاخر شهر مود

دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان جنوبی آغاز به کار کرد

مصطفی نخعی: سه نفر از مفاخر علمی استان و از پدران علم کشور از شهر مود هستند و مفاخر خراسان جنوبی با توجه به جمعیت آن، قابل مقایسه با مفاخر سایر نقاط کشور نیستند لذا باید به عنوان الگو به نسل جوان معرفی شوند.

دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان جنوبی با هدف شناسایی و معرفی مفاخر این استان به جامعه در باغ جهانی اکبریه بیرجند آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا استاندار خراسان جنوبی شنبه شب در مراسم افتتاح این دفتر و جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گفت: گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن باید برای نسل جوان به‌ خوبی معرفی و تبیین شود.

جواد قناعت افزود: دشمن با تهاجم فرهنگی تلاش می‌کند با انقلاب اسلامی که حرف‌های زیادی در مقابل غرب دارد، مقابله کند.

وی با اشاره به اینکه تقابل فرهنگی موضوع جدی است که حتی درباره کشورهای هم‌سو با غرب هم عملی می‌شود تصریح کرد: آمریکا به دنبال گسست نسل‌ها در ایران اسلامی است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: توجه جدی به گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند جلوی تهاجم فرهنگی را بگیرد و خراسان جنوبی دارای گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی بسیاری است که باید به‌ خوبی آنها را برای نسل جوان تبیین و معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه بزرگداشت مفاخر در شهرستان‌های استان باید با مجوز انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان جنوبی باشد گفت: شناسایی و تعیین سطح مفاخر باید با کار تخصصی توسط انجمن آثار و مفاخر استان انجام شود.

قناعت بر لزوم شناسایی مفاخر گمنام استان تاکید کرد و افزود: تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی لازم است تا در مدت زمان پنج سال پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شود.

مطالب مرتبط  دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان

وی راه‌اندازی دفتر انجمن آثار و مفاخر استان را در موزه مفاخر و مشاهیر خراسان جنوبی در مجموعه باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند کاری ارزشمند دانست و گفت: تفکیک بین مفاخر در حوزه‌های مختلف ضروری است و ایجاد خانه فرهنگ در بخش‌ها، کار ارزشمندی است که می‌تواند به چاپ دیوان ابن حسام خوسفی هم کمک کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: طرح “از خوسف تا طوس” که توسط عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند پیشنهاد شده، برای تایید نهایی به انجمن آثار و مفاخر کشور ارائه شده است.

علی فرخنده افزود: در کنار شاهنامه فردوسی، ابن حسام خوسفی شاعر آیینی به سبک شاهنامه، ۲۲ هزار بیت در مدح و منقبت اهل بیت (ع) سروده است.

وی با بیان اینکه بیشتر مسئولان اطلاع درستی از داشته‌های فرهنگی خراسان جنوبی ندارند گفت: برخی از کتاب‌های ابن‌ حسام در موزه‌ای در هندوستان نگهداری می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی ادامه داد: ۲۹ آذر ماه سالروز وفات ابن حسام خوسفی است و روز ۲۸ آذر امسال رونمایی از پوستر این طرح در تهران انجام می‌شود.

وی گفت: از این روز تا ۲۹ آذر سال آینده برنامه‌های فرهنگی در این باره تعریف و اجرا خواهد شد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: خراسان جنوبی دارای مفاخر بسیاری است اما تاکنون به خوبی در کشور معرفی نشده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه از موزه مفاخر و مشاهیر استان و بازارچه صنایع دستی در باغ اکبریه بیرجند بازدید و با هنرمندان صنایع دستی گفت و گو کرد.

مطالب مرتبط  برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳در شهر مود
برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: 0 میانگین: 0]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳در شهر مود

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضایی امام جمعه محترم شهر …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها