آشنایی با چند جای دیدنی در سربیشه و مود

آشنایی با چند جای دیدنی در سربیشه و مود

سربیشه مرکز شهرستان سربیشه واقع در استان خراسان جنوبی است. شهر سربیشه در فاصله 66 کیلومتری بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی واقع گردیده. قدمت شهرستان سربیشه به زمان زرتشتیان بر می گردد.

مود یکی از توابع سربیشه است و در ۳۰ کیلومتری جاده ارتباطی بیرجند به زاهدان واقع شده است. این منطقه مرکزی مهم برای قالیبافی محسوب می شود که قالی این روستا از مرغوبترین نوع قالی در جهان است و شهرت جهانی دارد.

در این مطلب شما را با چند مورد از جاهای دیدنی سربیشه آشنا خواهیم کرد. ضمنا برای مشاهده سایر دیدنی های ایران و دیدنی های خراسان جنوبی می توانید به راهنمای سفر توریستگاه مراجعه نمایید.

1- قلعه باغ مود

قلعه باغ مود در فاصله 30 کیلومتری بیرجند و در شهر مود واقع شده است. حصار این باغ دارای 20 برج مدور با فواصل مشخص از یکدیگر است. علاوه بر این برجها یک خندق به عرض تقریباً 10 متر دور تا دور حصار حفر شده که دفاع از قلعه را آسانتر می نموده است.درداخل قلعه بقایایی از یک بنای قدیمی که عمارتی تشریفاتی بوده بر جای مانده و شامل چند ایوان، بقایای یک هشتی، راهروها و اتاق ها است. این مجموعه گنجینه ای ارزشمند از تزئینات وابسته به معماری را در خود جای داده است.

2- قلعه اسفزار

قلعه‌ اسفزار در روستای اسفزار از توابع شهرستان سربیشه و در فاصله ۴۸ کیلومتری شرقی شهر بیرجند قرار دارد. در ساخت بنای قلعه، از خشت و گل استفاده کرده‌‌اند و هدف از احداث آن با حصار خارجی و برج‌هایی در چهار گوشه، دفاع در مقابل حمله مهاجمان و راهزنان بوده است. قدمت قلعه‌ اسفزار به اواخر دوره صفویه تا اواخر دوره قاجار برمی‌گردد.

مطالب مرتبط  برگزاری جلسه شورای مسکن شهرستان در بخشداری مود

 

3- آبشار هنگر

آبشار هنگر در شمال شهر شوسف و در شهرستان سربیشه قرار دارد. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای استان خراسان جنوبی به شمار می‌آید که متشکل از چند آبشار کوچک است. در اطراف آبشار هنگر شاهد مناظر زیبایی خواهیم بود که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. این آبشار در تمام فصول سال جاری است و هرساله میزبانی گردشگران داخلی و توریست‌های خارجی را عهده‌دار می‌شود. اگر به طبیعت علاقه‌مندید بازدید از این آبشار زیبا را فراموش نکنید.

4- روستای لانو

روستای لانو در بخش درح شهرستان سربیشه و مرکز دهستان لانو می باشد. از آثار دیدنی و تاریخی لانو می توان به آسیاب روستا اشاره کرد که قدمت بیش از هزار سال دارد که با سیستم سنتی آرد مردم لانو و روستاهای همجوار را تامین می کرده است. از دیگر آثار تاریخی و گردشگری روستا می توان به قلعه لانو، پاسگاه قدیمی دهستان، بافت قدیمی روستا، کشمان سرسبز و وسیع و اماکن زیارتی موجود در روستا اشاره نمود.

5- غار چنشت

این غار اسرارآمیز در ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان سربیشه و غرب روستای چنشت بر دامنه کوه باقران قرار دارد. غار چنشت بر اساس متون تاريخی، ۶۱۴ سال پيش به وسيله «سيدمحمد مشعشع» كشف شده است.

6- منطقه شکارممنوع جیک و زیدر

منطقه شکار ممنوع جیک و زیدر با مساحت ۴۲ هزار هکتار، اقلیمی گرم و خشک دارد و میزبان پوشش گیاهی نیمه بیابانی و کوهپایه‌ای است. از جمله گونه‌های گیاهی حاضر در این منطقه می‌توان به درمنه دشتی، درمنه کوهی، سبد، پیچک بیابانی ،گون، گز، بادامشک، بادام خاردار، بنه، مخلصه، بومادران، کاروانکش، کلاه میرحسن و هزار خار اشاره کرد. همچنین جیگ و زیدر از تنوع جانوری خوبی برخودار است که برخی از آن‌ها شامل گرگ، شغال، روباه، روباه شنی، قوچ وحشی، خرگوش، خارپشت ایرانی، موش بزرگ، موش خانگی، خفاش بال سفید، کفتار و تشی می‌‌شود. از گونه‌های پرندگان می‌توان از پرندگان شکاری، عقاب طلایی، جغد کوچک، هوبره، گنجشک خانگی، سهره معمولی، دم جنبانک، باقرقره شکم سفید، یاکریم، کبوتر چاهی، قمری معمولی، شاه بوف، چکاوک کاکلی، چکاوک سردم سیاه، کبک، تیهو، کرکس، کوکر شکم سیاه، سارگپه پا بلند، قرقی، شاهین، زاغ بور، گنجشک خاکی و سبز قبا نام برد. برخی از گونه خزندگان ساکن در منطقه شکار ممنوع جیک و زیدر نیز بزمچه بیابانی، انواع مارمولک (سوسمار دونده ایرانی، سوسمار دم دراز ایرانی)، انواع آگاما (آگامای سرزرد، آگامای صخره‌ای سیاه، آگامای دم تیغی ایرانی)، انواع مار (پلنگی، مار شتری، مار جعفری، تیرمار بیابانی، مار کبری، مار زنگی، قیطانی، مار دشتی، مار خالدار) هستند.

مطالب مرتبط  مقدسی فر سرپرست نمایندگی خدمات بهزیستی بخش مود شد

7- روستای نازدشت

نازدشت به معنی دشت وسیع و کویری است که از روستاهای دشت حسین آباد غیناب، واقع در دهستان مومن آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان سربیشه می باشد. دو رود فصلی به نامهای بهامورس و قلعه سرخ در مسیر کوهای حسن کلنگی و نازدشت جریان دارد.

8- چشمه آب ترش

چشمه‌ معدنی آب‌ترش سربیشه در 70 کیلومتری بیرجند و در 20 کیلومتری شمال شهرستان سربیشه واقع‌شده است. این چشمه در مجاورت روستای آب‌ترش قرارگرفته است. این مجموعه از جنبه‌ درمانی بالایی به‌خصوص برای بیماری‌های پوستی و مفصلی برخوردار است به همین دلیل هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این چشمه از سنگ‌های آندزیت و بازالت از زمین خارج‌شده و عمق زیادی دارد. اگر طعم آب چشمه را چشیده باشید متوجه ‌ترش بودن آن خواهید بود که طعمی مطبوع و متفاوت دارد. اگر قصد سفر به این مکان را دارید بهتر است در فصول بهار و تابستان این کار را انجام دهید.

برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: 0 میانگین: 0]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان

دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان

صبح امروز صورت گرفت دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان دیدار امام جمعه …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها