بشگز
بشگز

گلایه اهالی روستای “بشگز” از بی‌ توجهی مسئولان

آیا گوش شنوایی هست؟! آب، تامین علوفه و آرد از مهمترین مشکلات روستاهای خراسان جنوبی/ گلایه اهالی روستای “بشگز” از بی‌توجهی مسئولان | رسانه مجازی شهر مود

کمبود آب شرب، کمبود آرد و علوفه و عدم توجه به محصولات کشاورزی از عمده مشکلات روستاهای خراسان جنوبی است. اهالی روستای “بشگز” شهرستان سربیشه علاوه بر این مشکلات از عدم حضور نماینده شهرستان و مسئولان استانی به این روستا گلایه دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان،اهالی روستای بشگز از توابع بخش مود شهرستان سربیشه با مشکلات فراوانی از جمله آب شرب و کشاورزی، خشکسالی، مهاجرت جوانان از روستا، تامین علوفه برای دام، تامین آرد، نبود ایستگاه جمع آوری شیر از گاوداری ها، رسوب زا بودن آب قنات و … رو به رو هستند.

لایه روبی قنات از عهده مردم خارج است

بشگزی یکی از اهالی روستای بشگز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: یکی از مشکلات روستای بشگز، رسوب گرفتن لوله‌های انتقال آب روستا است به گونه ای که اول فصل زمستان برخی از روستاهای منطقه آب ندارد.

وی افزود: روستای بشگز ۴۵۰ نفر جمعیت ثابت دارد و آخر هفته ها جمعیت شناور به ۸۰۰ نفر هم می‌رسد.

این فرد عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات روستا، قنات روستای بشگز است. قنات روستا نیاز به لایه روبی داشته و از عهده مردم خارج است.

بشگزی گفت: مشکل بعدی در مورد کانال کشی جوی های آب روستا است. با آبی که از قنات می آید محصولات کشاورزی آبیاری نمی‌شود اما اگر جوی های آب سیمان یا کانال کشی شود، مردم به طور احسن از آب استفاده خواهند کرد.

وی با بیان این‌که شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری است، اظهار کرد: بحث دام تمام آن مشکل است چراکه امسال آذوقه دام گران شده به گونه‌ای که یک کیلو کاه ۶ هزار تومان و جو آزاد ۶۵۰۰ تومان است. هر سه ماه یکبار چهار کیلوگرم جو یارانه ای کیلویی ۲۵۰۰ تومان به دامداران داده می‌شود که این میزان پاسخگوی نیاز دامها نیست.

این فرد افزود: در مورد فروش دام نیز خریداری نیست و اگر گاهی یکی از اهالی از شهر به روستا بیاید و خریدار دام باشد، و گرنه کسی سراغ نمی‌گیرد.از طرف شرکت پشتیبانی امور دام از دامداران روستا دامی خریداری نشده است.

بشگز
بشگز

برای آبرسانی از سربیشه خبری نیست

یکی از اهالی دیگر روستای بشگز در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: روستای بشگز آبرسانی پایدار نیست و گفتند قرار است از سربیشه آبرسانی شود اما هنوز خبری نشده است.

وی عنوان کرد: این روستا ۲۵ قنات دارد که همه به دلیل خشکسالی خشک و کم آب شده است.

جهاد کشاورزی برای احیای قنوات کمک نمی‌کند

این فرد با بیان اینکه هیچ ارگانی به فکر رفع مشکلات روستای بشگز نیست‌، گفت: چندین نوبت برای بحث قنوات روستا به جهاد کشاورزی مراجعه کردیم اما هیچ کمکی نکردند. همین مقداری که در مورد قنوات کار شده مربوط به دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی است.

وی تاکید کرد: دولت هیچ گونه کمکی از نظر بودجه و اعتبار به این روستا ‌و اهالی نکرده است.

این فرد بیان کرد: امسال به دلیل خشکسالی مردم دام ها را حراج کرده و فروختند. افزایش قیمت علوفه و کاه تا ۶ هزار تومان برای دامداران به صرفه نیست.

وی خاطرنشان کرد: جوانان همه روستا را ترک کرده و رفتند. کسی در روستا نمانده است.

احداث آب شکن نیمه کاره رها شده

این فرد اظهار کرد: چند سال قبل منابع طبیعی در نزدیکی روستا قصد احداث آب شکن داشته است؛ آب شکن احداث اما نیمه کاره رها شده و به دلیل مسائل مالی و کمبود امکانات به پایان نرسیده است.

وی به هدر رفت رواناب حاصل از بارندگی اشاره کرد و افزود: بارها برای حفظ رواناب پیگیری کردیم اما مسئولان گفتند نیاز به احداث سد بتنی و بودجه زیاد است اما اقدامی انجام نشد و رواناب به سمت بیرجند هدر می‌رود‌.

این فرد عنوان کرد: رسوب گرفتن لوله های انتقال آب شرب به دلیل وجود یک چشمه آب ترش در نزدیکی روستا و مخلوط شدن آب چشمه با آب قنات روستا است که باعث بند آمدن لوله انتقال آب شده است. هر ۲۰ روز یکبار لوله ها بند می آید و مردم با خودیاری رسوب را با پتک و چکش می‌کَنند. از ابتدای سال تاکنون دو بار رسوب های زیادی را با چکش از لوله ها جدا کردیم.

مطالب مرتبط  آیین کلنگ زنی دارالشفاء پیوند خاوران در روستای مختاران

 

گلایه اهالی بشگز از عدم حضور نماینده و مسئولان در این روستا

وی تصریح کرد: نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تاکنون سفری به روستای بشگز نداشته است که درخواست میکنیم روستاهای ما را هم مانند روستاهای شهرستان نهبندان نگاه کرده و به مشکلات ما رسیدگی شود.

این فرد گفت: از مسئولان درخواست میکنم به روستای ما سفر کرده و مشکلات را از نزدیک مشاهده و حل کنند. متاسفانه مسئولان به روستای بشگز نمی آیند.

وی با بیان این‌که در روستای بشگز ۵ هزار راس دام سبک داریم و خرید و فروش دام توسط شرکت پشتبانی امور دام انجام نشده و کسی نیامده، گفت: چند وقت قبل یک نفر دام زنده را کیلویی ۳۰ هزار تومان به وعده یکساله از دامداران خریده است.

تفاوت قیمت آرد از مود تا بشگز/ اهالی غیر ساکن سهمیه آرد ندارند

این فرد با بیان این‌که یکی دیگر از مشکلات روستای در بحث آرد است، بیان کرد: هر نفر در ماه ۱۰ کیلوگرم سهمیه آرد دارد که این سهمیه فقط به افراد ساکن در روستا داده می‌شود و به افرادی که در روستا خانه دارند اما آخر هفته به روستا می آیند سهمیه آرد تعلق نمی‌گیرد. هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد تا به دست مردم برسد ۴۰ هزار تومان می‌شود. در حالی که کیسه آرد در مود ۳۳ هزار تومان است. آرد سهمیه مردم ابتدا کیسه ای ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان تحویل تعاونی شده و با ۱۵۰۰ تومان افزایش توسط توزیع کننده در نهایت به ۴۰ هزار تومان به مردم داده می‌شود.

وی افزود: در روستای بشگز نانوایی هم نداریم و اگر فردی که اهل روستا است اما آخر هفته به روستا بیاید و ساکن دائم نباشد به او آرد هم تعلق نمی‌گیرد.

یکی دیگر از اهالی روستای بشگز در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: نماینده مردم شهرستانهای نهبندان و سربیشه تاکنون هیچ بازدیدی از روستای بشگز نداشته است سایر مسئولان نیز هیچ بازدیدی از روستای بشگز نداشتند که از آنها درخواست میشود برای دیدن مشکلات به این روستا هم بیایند.

این فرد ساکن روستای بشگز بیان کرد: قنات روستا و مسیر انتقال آب را چی پی اس زدند اما کار پیگیری نشده و به اتمام نرسیده است.

بشگز
بشگز

گلایه گاوداری های بشگز از قیمت زیاد علوفه، نبود مکان مناسب و قیمت پایین شیر
حسن بشگزی که در روستای بشگز گاوداری شیری دارد در گفت‎‌وگو با خاورستان، از گرانی علوفه و قیمت پایین شیر گلایه کرد و افزود: شیر در مغازه کیلویی ۸ هزار تومان است اما از من به ۵ هزار تومان هم نمی‌خرند.

وی با بیان این‌که روزانه ۲۰۰ کیلوگرم شیر دارم، افزود: در بحث ایستگاه جمع آوری شیر نیز مشکل دارم و نیازمند تامین زمین برای احداث گاوداری هستم چراکه مکان فعلی کوچک است‌.

این گاودار خاطرنشان کرد: در مورد مکان مجزا برای گاوداری نیز مشکل دارم. زمین های روستا در دست بنیاد مسکن است و شورا هیچ گونه حقی در مورد واگذاری ندارد. بنیاد مسکن نیز اقدامی در مورد قطعه بندی، خیابان کشی و مشخص کردن کوچه ها نمی‌کند.

بشگزی اظهار کرد: به جز من افراد دیگری در روستا هستند که حداقل پنج گاو دارند اما مکان مناسبی نداشته و مجبور به فروش گاوها هستند. برای پیگیری رفع مشکل به فرمانداری، بخشداری و هر جا لازم بوده رفتم اما کسی پاسخگویی نمی‌کند.

 

عدم رضایت از کار
وی خاطرنشان کرد: من علی رغم اینکه کارم گاوداری است اما از کارم رضایت ندارم چراکه شیر تولیدی بازار فروش ندارد که دلم خوش باشد.‌در بحث مکان مشکل دارم و از بنیاد مسکن در خواست زمین دارم چراکه نگهداری ۳۰ گاو در ۱۵۰ متر زمین مشکل است و به دلیل نداشتن مکان مجبور به فروش گوساله ها هستم. در بحث علوفه و افزایش قیمت آن نیز مشکل دارم و از مسئولان درخواست همکاری دارم. در بحث مکان نیز به من گفتند که در شهر مود گاوداری بزنم، اینگونه که باید در مود اجاره پرداخت کنم اصلا به صرفه نیست.

این گاودار بیان کرد: از بنیاد مسکن درخواست دارم برای واگذاری زمین من و سایر افرادی که گاو دارند را حمایت کند.

مطالب مرتبط  حال و هوای بهاری در شهر ارمغان شهرداری برای شما شهروندان فهیم

بشگزی بیان کرد: علاوه بر این در این روستا افراد زیادی گاو دارند که نیاز به احداث ایستگاه جمع آوری شیر است.

وی عنوان کرد: سهمیه علوفه هر گاو در روز ۳۰ کیلو گرم است که برای ۳۰ گاو ۹۰۰ کیلوگرم می‌شود که این کافی نیست و ۹۰۰ کیلوگرم دیگر را باید آزاد تهیه کنم.

قیمت علوفه یارانه ای ۳۸۰۰ و آزاد ۶۸۰۰ تومان است. اگر سهمیه علوفه بیشتر شود شرایط بهتر می‌شود.

یکی دیگر از اهالی روستای بشگز از صدور قبض های آب با مبالغ چند صد هزار تومانی گلایه کرد و گفت: چاه های عمیقی که در منطقه بجد و پشت سربیشه حفر شده همه را نباید زرشک کشت میکردند. باید جو و گندم هم کشت میشد که حالا گندم از خارج وارد کشور نشود.

این فرد عنوان کرد: قیمت زرشک تازه با شاخه ابتدا کیلویی ۱۵ هزار تومان، بعد ۱۰ و حالا ۸ هزار تومان است.

وی اظهار کرد: گندم در حال حاضر کیلویی ۷ هزار تومان است. زرشک که خورده نمیشود اما گندم خورده می‌شود.

چاه های عمیق باید مدیریت شود و یک قسمتی که زرشک کاشت شد مابقی گندم، جو و یونجه کشت شود تا دست کشور به سمت آمریکا دراز نباشد و توی جیب خودمان باشد.

این فرد بیان کرد: شهرستان سربیشه یک دستگاه ندارد که ذرت علوفه ای را درو کند و طی روزهای گذشته بر اثر سرما زدگی خسارت زیادی به کشاورزان وارد شده است. اگر شهرستان دستگاه ندارد یا خراب است از جای دیگری بیاورند.

وی عنوان کرد: در روستای بشگز انتقال لوله آب تا در خانه را دولت انجام نمی دهد و با پیگیری زیاد، بیش از یکسال طول می کشد انجام شود.

یکی از اهالی روستای بیژائم در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: جمعیت روستای بیژائم ۱۱۰ خانوار است و با تانکر آبرسانی سیار می شود. لوله ها و منبعش فرسوده و بلااستفاده شده است و هیچ روزی آب ندارند. تانکر هم گاهی آب می آورد و گاهی نمی آورد.

وی اظهار کرد: در روستای بیژائم برای انتقال آب ابتدا پول می گرفتند اما مردم بعدازمدتی پول نمی دادند چراکه بیشتر اوقات آب نمی‌آورند.

اسدالله سمیعی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سربیشه در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد انتقال آب از سربیشه برای روستای بشگز، گفت: پروژه آبرسانی درویش آباد در حال انجام و تاکنون سه فاز اجرا شده است.

وی افزود: در فاز سوم روستاهای درویش آباد، شیرگ و باغستان آبرسانی می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سربیشه بیان کرد: در فاز چهارم روستای بیژائم و در فاز پنجم روستای بشگز آبرسانی خواهد شد.

سمیعی با بیان این‌که این پروژه های آبرسانی پروژه ملی بوده و نیازمند اعتبار است، عنوان کرد: زمانی برای اتمام پروژه نمیتوان پیش بینی کرد.

وی اظهار کرد: پروژه آبرسانی درویش آباد از سه سال قبل آغاز شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سربیشه در مورد رسوب گرفتن لوله های انتقال آب در روستای بشگز، گفت: لوله ها در برخی از قسمتها رسوب میگیرد که با همکاری اهالی رسوب ها زدایی می‌شود.

سمیعی افزود: در حال حاضر تنها راه انتقال آب به روستای بشگز از طریق همین لوله های آبرسانی است تا زمانی که آبرسانی پایدار انجام شود ضمن اینکه در حال حاضر مشکل حادی مردم این روستا در بحث آبرسانی ندارند.

 

قنات های رسوب گذار در شهرستان سربیشه
وی در مورد دلیل رسوب گیری لوله های انتقال آب، عنوان کرد: قنات ها معمولا رسوب گذار است و وقتی آب داخل لوله های پلاستیکی میرود رسوب ایجاد می‌شود‌.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سربیشه گفت: در شهرستان سربیشه قنات روستاهای بشگز، شیرگ و ماهیرود که آب مورد استفاده مردم است و از طریق لوله منتقل میشود رسوب گذار است.

سمیعی اظهار کرد: از قنات روستای بشگز به ۱۵ روستا آبرسانی می‌شد اما به دلیل رسوب گذار بودن آب به روستاها منتقل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چندین نوبت اساتید دانشگاه برای بررسی دلیل و رفع رسوب گذاری آب قنات به روستای بشگز آمده و بررسی های لازم انجام شده اما به نتیجه نرسیدند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سربیشه در مورد افزایش تعرفه های قبوض آب برخی از مشترکان در روستای بشگز، بیان کرد: تعرفه آب دست ما نیست و از تهران صادر و به ما ابلاغ می‌شود.

مطالب مرتبط  حال و هوای بهاری در شهر ارمغان شهرداری برای شما شهروندان فهیم

سمیعی ادامه داد: آن دسته از مشترکانی که تعرفه های آنان بسیار زیاد شده است، سه تا چهار خانه دامی است و اصلا وظیفه آب و فاضلاب دادن امتیاز آب به آنها نبوده اما ما این کار را انجام داده و به آنها امتیاز آب دادیم و تعرفه صنعتی و تجاری برای آنها صادر می‌شود.

وی افزود: ۹۵ درصد اهالی روستای بشگز بهای تعرفه آب آنها کمتر از ۲۰ هزار تومان است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سربیشه گفت: برای روستای بشگز آبرسانی سیار نداریم چرا که منبع روستا همیشه پر آب است و آب قنات نیز می آید. حتی گاهی اوقات آب منبع سرریز شده که اهالی از طرف منبع به قنات لوله کشی کردند که آب سرریز منبع وارد قنات شود.

سمیعی اظهار کرد: به دلیل رسوب گذار بودن آب قنات روستا، شبکه توزیع نیز رسوب گرفته که تعویض شده و باید کامل بازسازی شود‌.

آبرسانی به ۷۰ روستای شهرستان سربیشه
وی بیان کرد: در مجموع در شهرستان سربیشه در فصل زمستان ۷۰ روستا آبرسانی سیار میشود که این تعداد در فصل تابستان به بیش از این میرسد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان سربیشه در مورد پروژه های آبرسانی پایدار در شهرستان سربیشه، گفت: در این شهرستان دو پروژه آبرسانی بزرگ که شامل مجتمع آبرسانی خوشاب با ۱۹ روستا و مجتمع آبرسانی درویش آباد_ القار بیرجند با بیش از ۴۸ روستا داریم که آبرسانی به روستای بشگز نیز جزو پروژه مجتمع آبرسانی درویش آباد است.

سمیعی با بیان این‌که پروژه ها ملی است و خواستار تسریع در تخصیص اعتبار هستیم، اظهار بیان کرد: امسال به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی در بحث آبرسانی مشکلاتی وجود داشت و خیلی به ما سخت گذشت که اگر بارندگی داشته باشیم حدود ۴۰ درصد مشکلات برطرف می‌شود چراکه در حال حاضر آب مورد استفاده مردم، دام و کشاورزی از طریق شبکه تامین می‌شود.

وعده حل مشکلات توسط جهاد کشاورزی

همچنین در ادامه مریم جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه نیز در گفت و گو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: در خصوص درخواست مالکین روستای بشگز مبنی بر لایروبی قنات اصلی روستا، عملیات لایروبی قنات بر اساس دستورالعمل های ابلاغی مدیریت آب و خا ک استان بر عهده بهره برداران بوده و این مدیریت هیچگونه ردیف اعتباری بلاعوض دولتی جهت لایروبی قنات نداشته است.

وی افزود: چنانچه از محل تسهیلات بانکی تخصیص اعتبار صورت گیرد این مدیریت در صورت رضایت و درخواست مالکین قادر به همکاری با بهره برداران جهت اعطای وام بابت عملیات لایروبی خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد: قنات مذکور دارای طرح مطالعاتی بوده و این مدیریت بر اساس اولویت های تعریف شده در صورت تخصیص اعتبار بلاعوض دولتی نسبت به احیا و مرمت قنات اقدام خواهد کرد.

جوادی بایگی عنوان کرد:

در سال های ۸۲، ۸۳ و سال ۹۴ این مدیریت در سه فاز نسبت به مرمت و بازسازی و نوسازی قنات مذکور به متراژ ۱۳۷۰ متر شامل (باربرداری از کوره قنات، طوقه چینی میله چاه ها، بغل بری دستی کوره و میله چاه ها، کول گذاری دستی) با اعتبار بلاعوض دولتی به مبلغ ۳۴۰ میلیون ریال اقدام کرده است.وی در خصوص تامین علوفه، اظهار کرد: سهمیه نهاده های دامی یارانه دار براساس تعداد دام پلاک هویت شده ماهانه تحویل دامداران شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه در خصوص درخواست راه اندازی ایستگاه جمع آوری شیر، گفت: با توجه به شرایط راه اندازی ایستگاه جمع آوری شیر از جمله داشتن آب و زمین جهت اخذ سند حداقل متراژ زمین دو هزار متر مربع، میزان آب دو هزار لیتر در شبانه روز و حداقل ظرفیت جمع آوری شیر ۲.۵ تن در روز با توجه به شرایط فوق متقاضی‌ می تواند جهت اخذ مجوزات لازم به نماینده نظام مهندسی در مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه نماید.

منبع : خبرگزاری دانا

رسانه مجازی شهر مود

برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: ۰ میانگین: ۰]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

بهره‌برداری از گلخانه سه هکتاری مجتمع کشت و صنعت بیدمشک بخش مود

بهره‌برداری از گلخانه سه هکتاری مجتمع کشت و صنعت بیدمشک بخش مود با حضور استاندار …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها