زرشک
زرشک

هیچ زرشکی در سردخانه‌های استان خراسان جنوبی باقی‌نمانده است

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه دست دلالان زرشک قطع شده است گفت: با تبلیغات انجام شده در جشنواره زرشک موجب شده که حتی یک کیلو از این محصول در سردخانه‌ها باقی نماند و همگی به فروش برسد.

مهدی جعفری در گفتگو با خبرنگار تسنیم در  بیرجند، اظهار داشت: ۱۲۰۰ هکتار از زمین‌های ما بیماری زنگ زرشک گرفته و در حال پیشرفت بود که در قالب جشنواره زرشک و در تفاهم واحدی با وزارتخانه، حرس و سم پاشی این مزارع در دستور کار قرار گرفته که سم آن تهیه و انجام می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کار احداث  دو سردخانه و یک واحد فرآوری زرشک در شهر مود با اعتبار ۹۲ میلیارد تومانی هم  شروع شده گفت: بعد از جشنواره زرشک یک سرمایه گذار اماراتی برای اجرای یک طرح مرتبط با این محصول ورود پیدا کرد و قرارداد با او به زودی منعقد می‌شود.

وی بیان کرد: این سرمایه گذار خارجی طرح ۸۰۰ میلیاردی فرآوری محصول زرشک را پیگیری و اجرایی خواهد کرد همان طرحی که قرار بود توسط آستان قدس در سربیشه اجرایی شود که به نتیجه نرسید.

جعفری تاکید کرد: در آینده با اجرای این پروژه‌ها به لحاظ زیرساخت محصول زرشک در استان کامل خواهیم شد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ورود بنیاد علوی به عنوان راهبر زرشک با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد تومانی از دیگر نتایج جشنواره بوده، بیان‌کرد: در مرکز تحقیقات بنیاد  علوی  جا و مکان و امکانات داده شد که به طور جدی ورود پیدا کرده است.

مطالب مرتبط  حال و هوای بهاری در شهر ارمغان شهرداری برای شما شهروندان فهیم

وی با تاکید بر اینکه مشکلات و مسائل مرتبط با محصول زرشک یکدفعه به پایان نمی‌رسد و کم کم به نتایج مطلوب  خواهیم رسید، افزود: گرفتن انبارهای مختلف که مربوط به سایر ارگان‌ها بود و استفاده از آنها به عنوان بارگاه زرشک از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.

جعفری به آموزش در بستر زرشک برای تولید زرشک با کیفیت‌تر و مرغوب‌تر اشاره و اذعان داشت: ۲۰۰ سال از عمر محصول زرشک می‌گذرد و ما تلاش داریم به مرور مشکلات این حوزه را رفع کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: محصول زرشک بعد از برگزاری جشنواره به گفتمان در وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شد چون خراسان جنوبی ۹۸ درصد زرشک جهان را تولید می‌کند.

وی به لزوم راه‌اندازی شرکت مدیریت صادرات در استان اشاره کرد و گفت: جای این شرکت در استان خالی است که باید موضوعات مربوط به صادرات محصولاتی مثل زرشک و عناب که شناخته شده نیستند، پیگیری و رصد شود.

جعفری به تولید ۲۵ محصول از زرشک در جشنواره که ۳ محصول مجوز  ثبت اختراع را اخذ کرده، اشاره کردو و اظهار داشت: در حوزه گردشگری مزرعه هم افرادی که داخل مزرعه ساختمانی احداث می‌کنند از مفاد  تبصره ۲ معاف شدند که این موضوع در لیست مصوبات سفر ریاست جمهوری گنجانده شده است.

وی افزود: ظرفیت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در برگزاری جشنواره زرشک به تمام معنا به کار گرفته شد و توانستیم در جشنواره شهید رجایی استانی و در بین سازمان‌های جهاد کشاورزی  کشوری رتبه اول و عنوان  دستگاه برتر را کسب کنیم.

درخشش خراسان جنوبی در اولین  نمایشگاه جامع  کشاورزی کشور 

مطالب مرتبط  دکتر مهدی شریف زاده

وی به برگزاری نمایشگاه جامع کشاورزی برای اولین بار در کشور و حضور  استان خراسان جنوبی در این نمایشگاه اشاره کرد و اذعان داشت: غرفه خراسان جنوبی در این نمایشگاه رتبه اول را کسب کرد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تلاش ما در جشنواره بر این بود که در نهایت شرایط به نفع بهره برداران بخش کشاورزی و استان رقم بخورد گفت: اگر برای  خدمت در یک پست و مقام کم بگذاریم این خیانت به مردم است و ما تلاش کرده‌ایم در جشنواره زرشک به مردم و کشاورزان خدمت کنیم هر چند ممکن است نواقصی هم وجود داشته باشد.

افزایش بیش از دو برابری قیمت زرشک شاخه همزمان با تبلیغات جشنواره زرشک  

وی به دستاوردهای جشنواره ملی زرشک اشاره کرد و گفت: با توجه به تبلیغات صورت گرفته در ایام جشنواره، بدون قیمت گذاری توسط سازمان، قیمت شاخه زرشک از ۸ الی ۹ هزار تومان روی رقم  ۱۷ هزار تومان به طور میانگین باقی  ماند و هر چند به بیش از ۲۰ هزار تومان هم رسید.

جعفری به افزایش دو برابری قیمت زرشک شاخه اشاره کرد و افزود: ارزش زرشک تولید شده در خراسان جنوبی حداقل  حدود ۴ هزار میلیارد تومان است.

سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیاردی در استان با برگزاری جشنواره زرشک  

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از سرمایه گذاری  ۶۰۰ میلیارد تومانی در پی برگزاری جشنواره زرشک در استان خبر داد و گفت: یک  پروژه‌ای که آن زمان شروع شده  با اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومانی اکنون  حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه کوتاه کردن دست دلالان خرد از دیگر نتایح جشنواره زرشک بود بیان‌کرد: امروزه شیوه نامه احداث بارگاه‌های زرشک اصلاح شده و زرشک کاران ما با سهولت بیشتری می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

مطالب مرتبط  حال و هوای بهاری در شهر ارمغان شهرداری برای شما شهروندان فهیم

جعفری افزود: در دستورالعمل ابلاغی جدید برای احداث بارگاه زرشک سطح به  نصف (از ۵ هزار به ۲۵۰۰) کاهش یافته و سند را هم  برداشته‌ایم و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، کشاورزان منعکس کنند تا برطرف شوند.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تبلیغات انجام شده در جشنواره زرشک موجب شده که حتی یک کیلو از این محصول در سردخانه‌ها باقی نماند و همگی به فروش برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با برگزاری جشنواره ملی زرشک دست دلالان خرد از محصول زرشک استان کوتاه و  جیغشان بلند شد، کسانی که در خارج استان حضور داشتند و نمی‌گذاشتند قیمت داخل استان افزایش پیدا کند، کسانی که الان هم چمبره زده‌اند بر دسترنج کشاورز و باز هم مقاومت می‌کنند. چرا که قیمت هر کیلو زرشک در عمارات یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و این دلالان نهایت هر کیلو زرشک را ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان از زرشک کار استان خریداری می‌کردند.

برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: ۰ میانگین: ۰]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

آیین افتتاح آزمایشگاه تشخیص طبی شهر مود

آیین افتتاح آزمایشگاه تشخیص طبی و دو واحد پانسیون پزشکان شهر مود به گزارش روابط …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها