نمایشگاه توانمندی های تعاون روی کفه ترازوی قضاوت مردمی
نمایشگاه توانمندی های تعاون روی کفه ترازوی قضاوت مردمی

نمایشگاه توانمندی های تعاون روی کفه ترازوی قضاوت مردمی

گزارش شبستان – خراسان جنوبی : چهارمین نمایشگاه توانمندی های تعاون خراسان جنوبی با حضور تولیدکنندگانی از شهر مود ، روستای هزار رنگ چنشت، روستای امیرآباد و شهرستان های درمیان، بیرجند، خوسف، زیرکوه، قاین و نهبندان حضور داشتند و حتی مرزنشینان عزیز خراسان جنوبی نیز سیاه چادرهای خود را در این نمایشگاه برپا کرده بودند و به طبخ نان سنتی و آش و غذای محلی مشغول بودند و از بازدیدکنندگان با دسترنج خود پذیرایی می کردند.

نمایشگاه توانمندی های تعاون روی کفه ترازوی قضاوت مردمی

شهر مود

در شب پایانی برگزاری این نمایشگاه با ازدحام بسیاری رو به رو می شویم. بسیاری از مردم تنها برای بازدید به نمایشگاه آمده‌اند تا بدانند آیا ارزیابی کنند که قدرت خرید محصولات را دارند یا خیر؟ و یا تغییر قیمت ها نسبت به بازار در چه اندازه است. برخی از مردم نیز دست خالی نمایشگاه را ترک می کنند و تمایلی برای خرید ندارند.

کاهش قدرت خرید مردم در آستانه فرارسیدن سال نو

«محسن رضایی» 50 ساله پدر خانواده چهار نفره در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند گفت: به همراه همسر و فرزندانم برای بازدید از نمایشگاه آمده ایم و محصولات خوبی در اینجا ارائه شده است و بسیاری از مواد خوراکی ارائه شده در این نمایشگاه طبیعی و خانگی است.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم متاسفانه در آستانه فرارسیدن سال نو کاهش یافته است، افزود: تمایل داریم تا محصولات تولیدی و صنایع دستی استان خود را خریداری کنیم اما با توجه به مشکلات اقتصادی موجود ترجیح می دهیم تا تنها برای مواد خوراکی و یا پوشاک مورد نیاز خود هزینه ای پرداخت کنیم.

رضایی در ادامه بیان کرد: صنایع دستی خراسان جنوبی طی چند سال اخیر به فراموشی سپرده شده بود و با ایجاد تعاونی ها در روستاهای خراسان جنوبی صنایع دستی مربوط به هر روستا و یا شهر در استان احیا شده است و مردم نیز به سمت استفاده از این نوع محصولات روی آورده اند.

وی با اشاره به اینکه باید مردم و مسئولان از صنایع دستی و تولیدات خراسان جنوبی حمایت کنند، ادامه داد: در این صورت قطعا شاهد پیشرفت و آبادانی سراسر استان خواهیم بود و سرمایه گذاران بسیاری به سمت خراسان جنوبی جذب خواهند شد اما متاسفانه هنوز این حمایت به مقدار کافی مشاهده نمی کنیم.

مطالب مرتبط  شایعه تعطیلی نمایندگی بهزیستی مود صحت ندارد

بالا بودن کیفیت محصولات ارئه شده در چهارمین نمایشگاه توانمندی های تعاون خراسان جنوبی

خانم «احمدی» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که در حال بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی های تعاون خراسان جنوبی بود در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: تعاونی های استان در این نمایشگاه محصولات خوبی را ارئه دادند و به مردم استان نشان دادند که قدرت تولید محصولات بومی استان در این تعاونی ها بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه کیفیت محصولات ارائه شده توسط تعاونی های خراسان جنوبی در نمایشگاه بسیار خوب است، افزود: از این نمایشگاه ترمه و تابلوی سوخت نگار و عسل طبیعی تولید استان خریداری کردیم و هر شهروند بیرجندی با خرید تنها یک محصول بومی می تواند به رونق اقتصاد استان کمک کند.

احمدی با اشاره به اینکه راه اندازی تعاونی ها باعث اشتغال بسیاری از جوانان و روستاییان شده است، ادامه داد: مردم باید در حد توان خود از این تعاونی ها حمایت کنند که منجر به تعطیلی نشوند و جوانان کار خود را از دست ندهند و هر کدام از ما می توانیم باعث امیدواری و اشتیاق جوانان برای تولید محصولات بیشتر شویم.

تعاونی الغدیر به دنبال افزایش درآمد روستاییان و کاهش مهاجرت آنان به شهرها

در ادامه بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی های تعاون خراسان جنوبی به سراغ یکی از غرفه داران حاضر در این نمایشگاه رفتیم و «آمنه سیاری» مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی الغدیر در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: این تعاونی از سال 86 با تعداد 450 نفر و سرمایه 225 هزار تومان کار خود را آغاز کرده است و توانستیم نزدیک به 600 فرصت شغلی را برای اعضا ایجاد کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این تعاونی اکنون حدود یک هزار و 70 نفر عضو دارد، گفت: نزدیک به 80 درصد اشتغال خرد خانگی برای اعضای خود ایجاد کردیم و اشتغال هایی برای جامعه روستایی به وجود آوردیم تا بتواند به بهبود وضعیت زندگی روستاییان استان کمک کند و صنایع دستی، کشاورزی، مواد لبنی و پروتئینی را تولید می کنیم.

سیاری با اشاره به اینکه تعاونی الغدیر در راستای پروژه ترسیب کربن فعالیت دارد، ادامه داد: این تعاونی؛ فرزند پروژه ترسیب کربن است و ما یک تعاونی ناتوان بودیم و توسط پروژه ترسیب کربن توانستیم قوی و فعال شویم و بدون کمک آن ها نمی توانستیم به اینجا برسیم.

مطالب مرتبط  مقدسی فر سرپرست نمایندگی خدمات بهزیستی بخش مود شد

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی الغدیر با توجه به اینکه این تعاونی به دنبال افزایش درآمد روستاییان و کاهش مهاجرت آنان به شهرها است، افزود: مناطق تحت پوشش تعاونی ما مناطق مرزی خراسان جنوبی هستند و اشتغال هایی که ایجاد می کنیم در راستای حوزه منابع طبیعی قرار دارد.

وی با بیان اینکه به روستاییان یاد می دهیم که این اشتغال می تواند مکمل شغل دامداری باشد، گفت: عروسک های بومی یک حرفه صنایع دستی است که با توجه به اینکه مواد اولیه ساخت آن مواد بومی منطقه است می تواند حافظ محیط زیست منطقه باشد.

سیاری با توجه به اینکه تاکنون توانستیم اشتغال های خرد خانگی ایجاد کردیم، گفت: برای آینده برنامه داریم تا با کمک دستگاه های اجرایی اشتغال و کارگاه های تولیدی در سراسر استان راه اندازی کنیم و در گذشته برگزاری این نوع نمایشگاه ها به نفع ما بود و اکنون تنها می توانیم در این نمایشگاه ها محصولات خود را به مردم استان معرفی کنیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی الغدیر با اشاره به اینکه محصولات خود را به سراسر ایران ارسال می کنیم، اظهار کرد: اولین موزه تخصصی عروسک در استان داریم و باعث کارآفرینی در استان شده است و در این موزه مکانی برای ساخت و فروش عروسک های تولید تعاونی وجود دارد.

جامعه معلولین خراسان جنوبی نیازمند مکانی ثابت برای ارئه توانمندی های خود هستند

در ادامه بازدید از این نمایشگاه «مصطفی ظهر» مدیرعامل تعاونی فراگییر ملی پژواک نیزدر گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: این تعاونی سال 96 به صورت رسمی با اعتبار بیش از یک میلیون تومان آغاز به کار کرد و 7 نفر از بانوان ناشنوا و کم شنوای بیرجندی عضو این تعاونی بودند.

وی در ادامه بیان کرد: 43 نفر عضو جدید جذب کردیم و در این تعاونی اعضا به پته دوزی، چرم دوزی، تابلو، نقاشی، خیاطی و معرق کاری و گلیم بافی و غیره می پردازند و از مسئولین تقاضا داریم معلولین را دریابند چرا که واقعا نیازمند مساعدت های مالی و معنوی هستند.

مطالب مرتبط  برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳در شهر مود

ظهر با اشاره به اینکه خرید مردم از افراد کم شنوا و ناشنوای این تعاونی باعث ایجاد اشتیاق می شود، گفت: با ایجاد مشاغل مختلف برای این افراد می توانند زمینه ازدواج را برای آن ها فراهم کنند و از مسئولین می خواهیم که مکان ثابتی برای این تعاونی در اختیار ما قرار دهند تا جامعه معلولین بتوانند توانمندی های خود را ارائه بدهند.

مدیرعامل تعاونی فراگییر ملی پژواک با توجه به اینکه بازار فروش محصولات تولیدی این تعاونی در نمایشگاه بسیار خوب نبود، افزود: هدف ما بیشتر نشان دادن توانمندی جامعه معلولین در چهارمین نمایشگاه توانمندی های تعاون خراسان جنوبی بود تا این افراد تشویق بشوند.

پرداخت  12 میلیارد و 140 میلیون تومان ستهیلات اشتغال به تعاونی های خراسان جنوبی

«عباس رکنی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی il در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: تعاونی ها طبق قانون از پرداخت مالیات معاف هستند در صورتی که اظهارنامه مالیاتی را کامل کرده باشند و اگر اجرا نشده است به خاطر مشکلات کاری و یا پر نکردن این اظهار نامه بوده است.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه 105 غرفه از تعاونی های استان حضور داشتند، گفت: در استان 850 تعاونی فعالیت دارند و یکی از بحث های اجرایی مرتبط با تعاونی ها بحث تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایر است که در این راستا 26 تعاونی از خراسان جنوبی توانستند 12 میلیارد و 140 میلیون تومان از محل این تسهیلات بهره ببرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی در جذب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایر رتبه چهارم کشور را کسب کرده بود و اکنون منتظر اجرای مرحله دوم پرداخت این تسهیلات هستیم و 175 تعاونی از استان برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده اند و با اجرای مرحله دوم تسهیلات اشتغال می توانیم به باقی تعاونی ها این تسهیلات را پرداخت کنیم.

گزارش: زینب روحانی مقدم

برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: 0 میانگین: 0]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان

دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان

صبح امروز صورت گرفت دیدار کاری مسئولین مود با مدیرکل بهزیستی استان دیدار امام جمعه …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها