ورود مسافر به شهر مود 50 درصد افزایش داشته است

شهر مود به عنوان نزدیک‌ترین شهر به مرکز استان خراسان جنوبی از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون افزایش 50 درصدی ورود مسافر را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.
به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، شهر مود در 20 کیلومتری بیرجند و از شهرهای شهرستان سربیشه این روزها پذیرای مسافران زیادی است.

مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند هر چند مقصد اصلی آنان مزار کاهی است، اما در بین راه از آثار تاریخی از جمله قلعه کهنه مود دیدن می‌کنند.

تاریخ ساخت قلعه کهنه مود را با توجه به تنوع سفال‌های موجود در سطح تپه می‌توان از دوران تاریخی قبل از اسلام تا آغاز دوره صفویه دانست که در داخل روستای مود بر فراز تپه‌ای آثار معماری خشتی آن دیده می‌شود.

قلعه کهنه مود اثری با طبیعتی دیدنی

این اثر تاریخی از لحاظ موقعیت طبیعی در مکان بسیار مناسبی انتخاب شده به گونه‌ای که در مرکز روستا و بافت قدیم قرار داشته و به کل روستا اشراف دارد.

وجود قطعات سفال مربوط به دوران اسلامی تا آغاز صفویه در سطح این تپه نشان‌ دهنده استفاده از آن در دوران تاریخی قبل از اسلام تا آغاز دوره صفویه است.

وجود آثار تاریخی متعددی در اطراف این اثر از جمله تپه مود در فاصله حدود سه کیلومتری شمال مربوط به دوران پیش از تاریخ، قلعه قلاع مود در فاصله حدود دو کیلومتری غرب مربوط به دوران تاریخی تا اسماعیلیان و عمارت تاریخی مود مربوط به دوران زندیه نشان دهنده غنای تاریخی و فرهنگی منطقه است.

مطالب مرتبط  برگزاری جلسه شورای مسکن شهرستان در بخشداری مود

با بررسی‌های کامل در این آثار تاریخی می‌توان به اطلاعات ارزشمندی در زمینه سیر تحول تاریخی و فرهنگی منطقه پی برد.

مدرسه آمنه اثری زیبا در دل مود

مدرسه آمنه مود در سال 1318 هجری شمسی بنا شده است. این مدرسه شامل یک محوطه وسیع و بنایی است که در داخل محوطه قرار گرفته است.

بررسی ویژگی‌های معماری این بنا نشان دهنده تلفیق معماری ایرانی و غربی در آن است به گونه‌ای که سبک معماری برون‌گرایی، نوع نقشه بنا و نیز تزئینات آن برگرفته از معماری غربی و بعضی از سایر ویژگی‌ها مانند نوع پوشش اتاق‌ها که به صورت طاق و تویزه بوده، برگرفته از معماری ایرانی است.

نمای خارجی بنا با آجر کار شده و تزئینات آن شامل قاب‌های آجری دور تا دور پنجره‌ها و نیز تزئینات آجری بالا و اطراف سر در ورودی ساختمان است.

منبع:http://www.yjc.ir
برای امتیاز دادن به این نوشته کلیک نمایید
[مجموع: 0 میانگین: 0]

درباره‌ی مدیرسایت

I.m Developer & CEO MoodCity.Ir ;)

همچنین ببینید

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳در شهر مود

برگزاری نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضایی امام جمعه محترم شهر …

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها